Результати анонімного анкетування учнів загальноосвітніх шкіл Шрамківської сільської територіальної громади
Результати анонімного анкетування учнів загальноосвітніх шкіл Шрамківської сільської територіальної громади
Проблема профілактики насильства залишається актуальною у зв’язку з динамічними змінами соціокультурної ситуації та специфічними тенденціями в житті сучасного суспільства. У квітні 2021 року Службою у справах дітей Шрамківської сільської територіальної громади було проведено анонімне анкетування. Метою опитування було вивчення думки респондентів з приводу проблеми насильства у сім’ї та школі. Дослідження проводилося анонімно серед учнів 10-11 класів 6 загальноосвітніх навчальних закладів. Всього Службою було опитано 95 осіб. Серед них 50 хлопці (52,6%) і 45 дівчат (47,4%).
Діаграма 1
Аналіз результатів дозволив виявити наступний розподіл думок стосовно актуальності проблеми насильства у нашій країні: 83,5% опитаних дітей вважають, що проблема насильства є актуальною в нашій країні, 14,1% – що в нашій країні не існує проблеми насильства, 2,4% дітей не замислювались раніше над цим питанням.
Діаграма 2
Як свідчать відповіді на запитання «Чи доводилось Вам бути свідком насильства (жорстокого поводження) з Вашими друзями, однолітками, школярами?» 29,4% учнів дають позитивну відповідь, 70,6% – негативну. Дана тенденція в розподілі відповідей знову ж таки підкреслює актуальність проблеми насильства в шкільному середовищі та необхідність проведення високоякісної профілактичної роботи з всіма учасниками навчально-виховного процесу.
Діаграма 3
Відповіді дітей свідчать про те, що вони особисто зазнавали насильства. Зазнають психологічного насильства 24,7% опитаних (в навчальному закладі: 16,5% – в учнівському середовищі, 4,7% – з боку вчителів, ще 3,5% – вдома).
Діаграма 4
Фізичного насильства, хоча б раз, зазнавали 23% респондентів. Найчастіше даний вид насильства здійснюється в учнівському середовищі. Про це свідчать відповіді 21,2% опитаних підлітків. Ще 1,8% осіб зазнають фізичного насилля з боку батьків.
Діаграма 5
Оскільки найчастіше діти зазнають фізичного та психологічного насильства в навчальному закладі, то можна говорити про прояви такого негативного явища, як шкільний булінг. Булінг визначають як тривалий процес свідомого жорстокого фізичного і психологічного ставлення з боку дитини або групи до іншої дитини або інших дітей.
Варто звернути увагу на відповіді дітей на запитання: «Чи існує проблема жорстокості у Вашому закладі?»: 15,3% опитаних відповіли «так», 27,1% «важко відповісти», 57,6% – «ні». Тобто, майже половина дітей констатують або допускають, що в навчальному закладі актуальна проблема насильства (Діаграма 6).
Діаграма 6
Нерозповсюдженим, є такий вид насильства як нехтування потребами дитини:. 2,4% зазнають його з боку вчителів, 1,2% – з боку батьків, 3,5% – в учнівському середовищі. 92,9% опитаних не відчували нехтування потребами дитини
Діаграма 7
Основними причинами виникнення насильства в навчальному закладі, зокрема – в учнівському середовищі, опитані діти називають:
наслідування поведінки дорослих (43,5%);
впевненість у безкарності вчинку (43,5%);
конфліктні стосунки у сім’ї (27,1%);
комп’ютерні ігри агресивного характеру (27,1%);
важке матеріальне становище у сім’ї (23,5%);
низький рівень культури батьків (23,5%);
·вживання наркогенних речовин (16,5%);
неефективні дії правоохоронних органів ( 15,3%)
·культ сили, який пропагується засобами кіно і телебачення (8,2%);
·кризові явища у суспільстві (7,1%);
·недостатній виховний вплив школи (4,7%);
інше (1,2%)
Тобто, серед причин насильницької поведінки у неповнолітніх особливої актуальності набувають наслідування поведінки дорослих та впевненість у безкарності вчинку, конфліктні стосунки у сім’ї, часто спровоковані важким матеріальним становищем. Комп’ютерні ігри агресивного характеру та вплив засобів масової інформації, у свою чергу, створюють інформаційний фон, на якому у неповнолітніх формується хибний світогляд щодо способу і стилю життя, моделей поведінки, шляхів досягнення своїх цілей. Насаджуються моделі аморальної поведінки телегероїв, культ сили, жорстокості, насильства.
Аналіз результатів свідчить про те, що в разі виникнення ситуації насильства діти, в першу чергу, звернуться за допомогою до батьків чи родичів (63,5%), менший відсоток відповідей набрав варіант «Звернусь до друзів» – 35,3%. Відповідь «звернусь до вчителів» та «Звернусь до психолога» дали, 25,9% і 21,2%, відповідно. Ще 16,5% розраховують на допомогу працівників правоохоронних органів.
Діаграма 10
Таким чином отримані у ході дослідження дані дозволили нам зробити висновки про те, що насильство у загальноосвітніх закладах та сім’ях має місце. Як хлопці, так і дівчата визнають наявність жорстокого ставлення до них з боку, однолітків, старших учнів, членів сім’ї, вчителів, проявів фізичного, психологічного (емоційного) насильства. З метою запобігання насильства щодо дітей необхідна чітка цілеспрямована та скоординована робота педагогічного, учнівського колективів та сім’ї, активна протидія негативним чинникам. Система заходів, спрямованих на попередження і подолання насильства щодо дітей має включати можливості діагностико-корекційної діяльності для профілактики насильства щодо дітей у школі; реалізовувати потенціал сімейного виховання у попередженні та подоланні зазначеного насильства, оскільки на думку самих учнів наслідування поведінки дорослих є однією з основних причин проявів жорстокої та насильницької поведінки у суспільстві. Заклади освіти відіграють важливу роль у створенні умов для здобуття учнями знань в безпечному освітньому середовищі, формуванні ставлень та навичок, які потрібні, щоб уникнути та запобігти проявам насильства, безконфліктного спілкування, ненасильницької поведінки. Вирішальна роль у протидії насильству і булінгу належить педагогам. Проте впоратися з цією проблемою вони можуть тільки завдяки системному підходу та підтримки керівництва школи, батьків, представників місцевих органів влади та громадських організацій, а також із залученням та участю дітей.