Шрамківська сільська територіальна громада
Черкаська область, Золотоніський район

Результати анонімного анкетування учнів загальноосвітніх шкіл Шрамківської сільської територіальної громади

Дата: 28.05.2021 21:22
Кількість переглядів: 1858

Фото без опису

Результати анонімного анкетування учнів загальноосвітніх шкіл Шрамківської сільської територіальної громади

завантажити pdf з діаграмами

         Проблема профілактики насильства залишається актуальною у зв’язку з динамічними змінами соціокультурної ситуації та специфічними тенденціями в житті сучасного суспільства. У квітні 2021 року Службою у справах дітей Шрамківської сільської територіальної громади було проведено анонімне анкетування. Метою опитування було вивчення думки респондентів з приводу проблеми насильства у сім’ї та школі. Дослідження проводилося анонімно серед учнів 10-11 класів 6 загальноосвітніх навчальних закладів. Всього Службою було опитано 95 осіб. Серед них 50 хлопці (52,6%) і 45 дівчат (47,4%).

Діаграма 1


         Аналіз результатів дозволив виявити наступний розподіл думок стосовно актуальності проблеми насильства у нашій країні: 83,5% опитаних дітей вважають, що проблема насильства є актуальною в нашій країні, 14,1% – що в нашій країні не існує проблеми насильства, 2,4% дітей не замислювались раніше над цим питанням.

Діаграма 2


         Як свідчать відповіді на запитання «Чи доводилось Вам бути свідком насильства (жорстокого поводження) з Вашими друзями, однолітками, школярами?» 29,4% учнів дають позитивну відповідь, 70,6% – негативну. Дана тенденція в розподілі відповідей знову ж таки підкреслює актуальність проблеми насильства в шкільному середовищі та необхідність проведення високоякісної профілактичної роботи з всіма учасниками навчально-виховного процесу.

Діаграма 3


         Відповіді дітей свідчать про те, що вони особисто зазнавали насильства. Зазнають психологічного насильства 24,7% опитаних (в навчальному закладі: 16,5% – в учнівському середовищі, 4,7% – з боку вчителів, ще 3,5% – вдома).

Діаграма 4

 

         Фізичного насильства, хоча б раз, зазнавали 23% респондентів. Найчастіше даний вид насильства здійснюється в учнівському середовищі. Про це свідчать відповіді 21,2% опитаних підлітків. Ще 1,8% осіб зазнають фізичного насилля з боку батьків.

Діаграма 5


         Оскільки найчастіше діти зазнають фізичного та психологічного насильства в навчальному закладі, то можна говорити про прояви такого негативного явища, як шкільний булінг. Булінг визначають як тривалий процес свідомого жорстокого фізичного і психологічного ставлення з боку дитини або групи до іншої дитини або інших дітей.

         Варто звернути увагу на відповіді дітей на запитання: «Чи існує проблема жорстокості у Вашому закладі?»: 15,3% опитаних відповіли «так», 27,1% «важко відповісти», 57,6% – «ні». Тобто, майже половина дітей констатують або допускають, що в навчальному закладі актуальна проблема насильства (Діаграма 6).

Діаграма 6

         Нерозповсюдженим, є такий вид насильства як нехтування потребами дитини:. 2,4% зазнають його з боку вчителів, 1,2% – з боку батьків, 3,5% – в учнівському середовищі. 92,9% опитаних не відчували нехтування потребами дитини

Діаграма 7 

         Основними причинами виникнення насильства в навчальному закладі, зокрема – в учнівському середовищі, опитані діти називають:

наслідування поведінки дорослих (43,5%);
впевненість у безкарності вчинку (43,5%);
конфліктні стосунки у сім’ї (27,1%);
комп’ютерні ігри агресивного характеру (27,1%);
важке матеріальне становище у сім’ї (23,5%);
низький рівень культури батьків (23,5%);
·вживання наркогенних речовин (16,5%);
неефективні дії правоохоронних органів ( 15,3%)
·культ сили, який пропагується засобами кіно і телебачення (8,2%);
·кризові явища у суспільстві (7,1%);
·недостатній виховний вплив школи (4,7%);
інше (1,2%)
         Тобто, серед причин насильницької поведінки у неповнолітніх особливої актуальності набувають наслідування поведінки дорослих та впевненість у безкарності вчинку, конфліктні стосунки у сім’ї, часто спровоковані важким матеріальним становищем. Комп’ютерні ігри агресивного характеру та вплив засобів масової інформації, у свою чергу, створюють інформаційний фон, на якому у неповнолітніх формується хибний світогляд щодо способу і стилю життя, моделей поведінки, шляхів досягнення своїх цілей. Насаджуються моделі аморальної поведінки телегероїв, культ сили, жорстокості, насильства.

         Аналіз результатів свідчить про те, що в разі виникнення ситуації насильства діти, в першу чергу, звернуться за допомогою до батьків чи родичів (63,5%), менший відсоток відповідей набрав варіант «Звернусь до друзів» – 35,3%. Відповідь «звернусь до вчителів» та «Звернусь до психолога» дали, 25,9% і 21,2%, відповідно. Ще 16,5% розраховують на допомогу працівників правоохоронних органів.

Діаграма 10


         Таким чином отримані у ході дослідження дані дозволили нам зробити висновки про те, що насильство у загальноосвітніх закладах та сім’ях має місце. Як хлопці, так і дівчата визнають наявність жорстокого ставлення до них з боку, однолітків, старших учнів, членів сім’ї, вчителів, проявів фізичного, психологічного (емоційного) насильства. З метою запобігання насильства щодо дітей необхідна чітка цілеспрямована та скоординована робота педагогічного, учнівського колективів та сім’ї, активна протидія негативним чинникам. Система заходів, спрямованих на попередження і подолання насильства щодо дітей має включати можливості діагностико-корекційної діяльності для профілактики насильства щодо дітей у школі; реалізовувати потенціал сімейного виховання у попередженні та подоланні зазначеного насильства, оскільки на думку самих учнів наслідування поведінки дорослих є однією з основних причин проявів жорстокої та насильницької поведінки у суспільстві.                                                                   Заклади освіти відіграють важливу роль у створенні умов для здобуття учнями знань в безпечному освітньому середовищі, формуванні ставлень та навичок, які потрібні, щоб уникнути та запобігти проявам насильства, безконфліктного спілкування, ненасильницької поведінки. Вирішальна роль у протидії насильству і булінгу належить педагогам. Проте впоратися з цією проблемою вони можуть тільки завдяки системному підходу та підтримки керівництва школи, батьків, представників місцевих органів влади та громадських організацій, а також із залученням та участю дітей.

                                                                                   


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь