A A A K K K
для людей із порушенням зору
Шрамківська сільська територіальна громада
Черкаська область, Золотоніський район

ПСИХОАКТИВНІ РЕЧОВИНИ ТА НАСЛІДКИ ЇХ ВЖИВАННЯ СЕРЕД ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ

Дата: 21.02.2022 15:36
Кількість переглядів: 75

Згідно з термінологією Всесвітньої організації охорони здоров’я, психоактивні речовини – це такі речовини, які при прийомі або введенні в організм людини впливають на психічні процеси, наприклад на когнітивну або афективну сфери. Такими речовинами є тютюн, алкоголь, деякі ліки, токсичні речовини, наркотики... Усі вони більшою чи меншою мірою впливають на мозок і психіку людини, її здатність тверезо мислити і відповідально діяти.

         Найбільша небезпека психоактивних речовин, зокрема наркотиків, полягає в тому, що вони спричиняють залежність.

         Вживання тютюну, поряд із вживанням алкоголю, неправильним харчуванням та малорухливим способом життя, є одним з основних чинників, що спричиняють неінфекційні захворювання і передчасну смертність населення. Куріння в підлітковому віці уповільнює темпи фізичного розвитку, ускладнює статеве дозрівання, негативно позначається на стані ще не зміцнілої серцево-судинної системи, легенів, інших систем організму:

         Алкоголь найбільше впливає на мозок, пригнічуючи його функцію. Поведінка людини при цьому залежить від вжитої дози

         Серед причин вживання алкогольних напоїв підлітки часто називають бажання посилити гарний настрій або виправити поганий, відволіктися від проблем, полегшити спілкування з протилежною статтю, відчути себе дорослим, не відставати від однолітків. Інші мотиви —цікавість, «просто так», «від нічого робити» і домашні свята й урочистості.

         Більшість підлітків найчастіше вживають пиво та слабоалкогольні коктейлі, покладаючись на оманливу «легкість» таких напоїв. Однак пиво і слабоалкогольні напої викликають швидке звикання і не менш сильну залежність ніж міцні напої. Стала пристрасть частіше виникає у підлітків, чиї друзі, родичі або батьки регулярно випивають.

         Ризики пов'язані зі зловживанням алкоголю підлітками:

  • неадекватне сприймання ситуації у стані сп'яніння, нехтування заходами безпеки і як наслідок цього – травми, нещасні випадки, в тому числі у результаті дорожньо-транспортних пригод, незахищені статеві контакти, підвищений ризик стати об'єктом насильства, зокрема сексуального;
  • стрімке формування залежності;
  • гормональні розлади і безпліддя (до цього схильні як дівчата, так і хлопці).

         Наркотична залежність виникає поступово, крок за кроком, часто непомітно для людини. За влучним висловом Семюела Джексона: «Пута звички є надто слабкими, аби їх можна було помітити до того моменту, коли вони стають надто міцними, щоб їх можна було розірвати».

Зовнішні ознаки:

надмірно звужені або розширені зіниці незалежно від освітлення;

  • стан незрозумілої збудженості або млявості;
  • мова швидка, невиразна;
  • майже повна відсутність, або, навпаки, надмірність міміки;
  • різка зміна настрою, спалаху ворожості, дратівливості без будь-якої причини;
  • провали в пам'яті, нездатність мислити логічно, пояснювати свої вчинки;
  • безсоння і швидка стомлюваність, що змінюються незрозумілою енергійністю;
  • невпевнена хитка хода;
  • землистий колір обличчя, кола або мішки під очима;
  • сліди уколів;
  • частий нежить;
  • специфічний запах від одягу та волосся.

Зміна поведінки:

  • байдужість, втрата інтересів до колишніх захоплень, до навчання, прогули занять в школі;
  • відхід від колишніх друзів, поява нових (дивних з точки зору батьків);
  • наростаюча прихованість, прагнення до усамітнення;
  • поява брехливості;
  • поява в розмові жаргонних слів і позитивних висловлювань щодо вживання наркотиків;
  • постійний пошук грошей;
  • зміна апетиту.

         Якщо ви помітили якісь із цих однак у своїх дітей, зверніться до психолога або нарколога.

         Захисними чинниками, що перешкоджають вживання підлітками психоактивних речовин, є:

  • міцна сім’я, залучення до життя сім'ї, увага до захоплень підлітка з боку батьків;
  • успішний досвід навчання і спілкування у школі;
  • успішна соціалізація серед однолітків;
  • добре сформовані життєві навички;
  • поінформованість про наслідки вживання психоактивних речовин
  • забезпечення захисного фізичного середовища у школі, у тому числі наявність охорони та чітких правил щодо заборони вживання психоактивних речовин на території навчального закладу;
  • формування сприятливої загальношкільної атмосфери, що підтримує здорові стосунки між учнями і мотивує їх до здорового способу життя;
  • розвиток в учнів знань про здоров'я, зокрема чинників, які впливають на здоров'я, негативні наслідки вживання психоактивних речовин;
  • формування і зміцнення в учнів позитивної самооцінки, позитивних життєвих цілей, установок і навичок.

                Формування життєвих навичок дає найкращі результати: це дозволяє учням сформувати позитивну самооцінку і визначати позитивні цілі, успішно соціалізуватися в середовищі однолітків, не потрапляючи під їхній можливий негативний вплив і відстоюючи свої переконання.



« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь